Proč Gestalt
Gestalt přístup do koučování přináší šířku a pevné základy.
Může stát na pozadí jakékoliv metody, doplnit ji nebo rozšířit.
Gestalt přístup na rozdíl od jiných škol pracuje s celistvostí klienta. Nahlíží na klienta jako na jednotu těla, emocí, mysli a duše.
Gestalt přístup je tvořivý. Kouč zkouší, hraje si, testuje. Nehodnotí, neradí, nabízí.

„Život je vzácný.“
Sedmdesát let života mi dává určitý nadhled a vede mě k výraznému zjednodušení života.
V současnosti se zaměřuji na transformační přístup v koučování a terapii, na léčení našich hlubokých duševních zranění a na propojení duchovního a „běžného“ způsobu života.
Důležité je pro mě i předávání svých zkušeností dalším – proto jsem letos s několika mladšími skvělými kolegy založil Institut kreativního koučování.
VÍCE INFO
K mé dávné minulosti patří studium na MFF UK a práce ve Výzkumném ústavu matematických strojů (tak se kdysi říkalo počítačům). Po revoluci jsem absolvoval mezinárodní výcvik v Gestalt přístupu a psychosyntéze a už 30 let žiji s Gestaltem. Deset let jsem působil jako lektor v terapeutickém institutu IGT a sedmnáct let jako zakladatel, spolumajitel a lektor institutu Gestalt Essence pro výcvik koučů v Gestalt modalitě. V České asociaci koučů (ČAKO) jsem získal akreditaci na stupeň Akreditovaný seniorní kouč – supervizor a několik let působil ve Stavovské radě ČAKO jako její předseda. V posledních letech jsem absolvoval mezinárodní výcviky Somatic Experiencing a Neduální terapie. Jsem také autorem knihy Obejměte své vnitřní dítě. Kromě práce na osobním rozvoji jsem se přes třicet let věnoval i své vlastní duchovní cestě.

„Životním kreativním dílem je život sám.“
Jsem Gestalt koučka a lektorka výcviků pro kouče. Gestalt přístup je pro mě pracovní vášní i životní filozofií. Baví mě na něm práce s energií přítomného okamžiku, celostní přístup, lehkost, hravost a kreativita.
S klienty pracuji na široké škále témat od výkonových, pracovních, přes životní, vztahové i transformační zakázky. Gestalt, koučink a práce s lidmi jsou mou profesní vášní. Fascinuje mě nekonečný potenciál lidské duše a zázračná práce s jeho rozvojem. Profesionálnímu koučování se věnuji od roku 2015.
VÍCE INFO
S Gestalt přístupem a Ladislavem Dvořákem jsem se setkala na workshopu v Ostravě v roce 2017. Magie toho okamžiku mě jako začínající koučku zcela pohltila. Intuitivně jsem se rozhodla tuto energii následovat a výsledkem bylo otevření kurzu Hledání dobrého tvaru v Ostravě v roce 2020. Od té doby jsem absolvovala též výcviky Creative a Transforming.
Vedle individuálního koučování a vzdělávání koučů se zabývám rozvojem leadershipu a všeobecně týmů a organizací. Jsem také bývalá korporátní manažerka a máma tří dětí.
Jsem členkou profesních organizací AIK (Asociace integrativních koučů) od 2016, členka rady AIK 2021-2022, ředitelka AIK 2023-2024 a EMCC (Evropská rada pro koučink a metnoring) od 2020.

„Dokud neučiníte nevědomé vědomým, bude to řídit váš život a vy tomu budete říkat osud.“ C. G. Jung
Absolvoval jsem výcviky Gestalt Essence, Creative a Transforming pod vedením Ladislava Dvořáka. Vedle Gestalt přístupu jsem absolvoval terapeutický výcvik v Person Centered Approach. Mám akreditace pro osobnostní psychometriky Insights Discovery a Facet 5.
Mám za sebou 12 let práce manažera a více než 10 let trenérské, lektorské a konzultantské praxe. Koučování se věnuji od roku 2014.
VÍCE INFO
Vedu také svůj byznys zaměřený na rozvoj lídrů a manažerských týmů. Založil jsem rozvojový program Abeceda lídra, kterým již prošlo víc než sto manažerů. Mou celoživotní vášní je leadership a vše s ním spojené – osobnosti, metody, nástroje, aplikace.
Kromě toho jsem vášnivý čtenář. Čtení a vlastní vzdělávání mě provází po celý život. Denně se věnuji józe, své „ashtanga jogové“ praxi, ale také studiu a meditaci.
Mám inspirativní ženu, která je mým nejvíce challenging partnerem osobnostního rozvoje a tři děti.
Historie Gestalt přístupu v Česku
Úvod
Gestalt terapie vznikla v polovině 20. století jako alternativa k tradiční psychoanalýze a je spolu s Transakční analýzou a PCA jedním ze tří hlavních směrů humanistické terapie, která se stala populární v sedmdesátých letech minulého století. Zakladateli Gestalt terapie byli Fritz Perls, Laura Perls a Paul Goodman. V roce 1951 publikovali knihu „Gestalt Therapy: Excitement and Growth in the Human Personality“, která představila základy této terapie.
V 60. a 70. letech se Gestalt přístup rychle rozšířil mezi terapeuty a psychology díky workshopům a seminářům vedených Fritzem Perlsem a jeho působení v Esalen Institute v Kalifornii. Perls přispěl k popularizaci Gestalt terapie díky důrazu na holistické prožívání, autenticitu, osobní odpovědnost a prožívání přítomného okamžiku.
Postupně se zapojovaly další generace představitelů Gestalt přístupu nejen v oblasti terapie, ale i v oblasti osobního rozvoje a v organizačním poradenství. To vystihuje citát manželů Polsterových: „Gestalt terapie je příliš cenná na to, aby byla omezena pouze na terapeutickou místnost.“ Klíčovými publikacemi v těchto oblastech byly „Organization Development: A Gestalt Approach“ od Edwina Nevis (1987) a The Fertile Void: Gestalt Therapy and the Metaphors of Process“ (1992) od Johna Learyho-Joyce.
K dalšímu rozvoji Gestalt přístupu přispělo hlubší propracování základů, na nichž byl vytvořen. Klíčovou roli přitom hrál Gordon Wheeler se svou knihou Gestalt Reconsidered: A New Approach to Contact and Resistance“, která byla publikována v roce 1991.
První vlaštovka v Česku
Prvním průkopníkem Gestalt přístupu v Česku byl psycholog Karel Balcar, který o něm v sedmdesátých letech napsal text do interních psychoterapeutických vzdělávacích materiálů a vedl i semináře na toto téma, než u něj převážela láska k logoterapii. Karel Balcar na Gestalt přístupu oceňuje to, že bere člověka vážně a nepřizpůsobuje ho žádným vytvořeným konstrukcím. Výsledný „tvar“ terapii dodávají společně klient s terapeutem a jejich jedinečné prožívání a schopnosti.
Rok 1989 otevřel hranice a umožnil zažít přímou inspiraci díky zkušenostem zahraničních lektorů. Takřka paralelně vznikly v Praze a Brně dva instituty pro výuku Gestalt terapie. Za podpory belgicko-holandského Institutu Multi-Di-Mens a norského Norsk Gestaltinstitutt byl v roce 1993 založen jako první výcvikový institut Gestalt terapie v České republice. Zahraniční instituty pro výcvik dodaly své kmenové trenéry. Stěží si lze dnes představit, že pracovali převážně na náklady svých sponzorských institutů. Finanční a osobní podpora zahraničních trenérů tak spolu s entuziasmem českých dobrovolníků byla hnacím motorem počátků českého Gestaltu. Od roku 1999 se trenérská činnost začíná postupně přesouvat na českou stranu. Prvními dlouhodobými lektory byli Danuše Struková, Dáša Steinhauselová, Ester Neumanová, Jan Roubal, Ladislav Dvořák a Martin Jára.
Brněnský institut pro výcvik v Gestalt psychoterapii
DIALOG byl založen v roce 1996 týmem britského Gestalt Psychotherapy Training Institute (GPTI) s podporou týmu Gestalt Associates Training Los Angeles (GATLA) z USA. Čeští lektoři Helena Fišerová, Anton Polák a Juraj Rektor začali vést výcviky v roce 1999.
V průběhu doby vznikly ještě další terapeutické výcviky založené absolventy uvedených dvou institutů. Důležité je, že všichni lektoři, kteří se Gestalt přístupu v terapii věnují, mají dlouholetou vlastní zkušenost z výcviku, z vlastní terapeutické praxe a ze supervizí.
Gestalt přístup v širším kontextu
Jak bylo uvedeno výše, Gestalt přístup lze používat také konzultantským způsobem i v organizacích. První terapeutické výcviky absolvovala i řada účastníků, kteří měli zkušenosti s prací v organizacích, proto měli o tento způsob práce přirozeně zájem. První výcvik Gestalt v organizacích vedli Franz Meulmaaster a Ladislav Dvořák roku 2002 a a od té doby proběhlo několik dalších výcviků pod vedením českých lektorů.
Souběžně s tím od roku 2008 řadu let probíhal dvouletý rozvojový výcvik Gestalt přístup v pracovním a osobním kontextu (GPPOK), který je originálním dílem Ester Neumanové a Ladislava Dvořáka.
První výcviky v Gestalt přístupu v koučování v Čechách
Zatímco terapeutické instituty “rostly jako houby po dešti”, v oblasti koučování bylo využití Gestalt přístupu ve výcviku nových koučů mnohem vzácnější.
Ladislav Dvořák, který měl zkušenosti s praxí ve firmách a byl jedním z prvních koučů v České republice spolu s Petrem Parmou, Naďou Grosamovou a Radvanem Bahbouhem, využil své zkušenosti z této oblasti a s kolegyněmi Ester Neumanovou a Marcelou Vackovou založili roku 2007 Institut Gestalt Essence pro výcvik koučování v Gestalt modalitě. Základní výcvik Gestalt Essence získal roku 2013 akreditaci České asociace koučů a roku 2020 akreditaci Slovenské asociace koučů.
Kromě Gestalt Essence a Institutu kreativního koučování prvky Gestalt přístupu ve svých výcvicích nabízejí i Systemický institut, Coaching systems, GROW2COACH a další, vždy však jen jako součást výcviku s řadou dalších metod, což umožní Gestalt přístup ochutnat, ale podle našich zkušeností je to příliš málo na to, aby jej účastníci výcviků mohli aktivně a efektivně využívat v koučovací praxi.
Gestalt přístup jako organický základ pro další rozvoj koučů
Ladislav Dvořák a Ester Neumanová si dobře uvědomovali důležitost dalšího rozvoje koučů poté, co si osvojí základní koučovací dovednosti a základy Gestalt přístupu. Proto vytvořili návazné vzdělávací programy Gestalt Creative a Transforming Gestalt, které organicky prohlubovaly znalosti, dovednosti a osobní rozvoj koučů.
Ladislavu Dvořákovi ale bylo líto, že tyto návazné programy jsou jen pro absolventy Gestalt Essence, a tak vytvořil kurz Hledání dobrého tvaru pro zájemce, kteří už mají koučovací výcvik a chtějí se hlouběji seznámit s Gestalt přístupem. Absolventi tohoto kurzu se mohou samozřejmě zúčastnit i pokročilých kurzů Creative a Transforming.
V roce 2024 se cesty zakladatelů Gestalt Essence rozešly – Ester Neumanová se v tomto institutu věnuje kromě základního výcviku v Gestalt přístupu v individuálním koučování i výcviku s využitím teorie vztahového pole pro týmovou práci pod názvem Field koučink, zatímco Ladislav Dvořák založil s Petrou Svobodníkovou a Markem Marušincem Institut kreativního koučování, jehož primárním cílem je další vzdělávání koučů. Aktualizované a částečně přejmenované programy, které vycházejí z našich mnohaletých zkušeností, najdete v nabídce našeho institutu.